In ce consta interventia logopedica in terapia
ABA
“Un copil poate oricand sa invete un adult trei lucruri: cum sa fie
multumit fara motiv, cum sa nu stea locului niciodata si cum sa cera cu
insistenta ceea ce isi doreste” (P. Coeho). La randul nostru avem datoria de a
ajuta copilul sa patrunda si sa se adapteze la conditiile si normele vietii
sociale. Pentru a putea relationa cu cei din jur atat adultii cat si copiii au nevoie de un
sistem de comunicare . Prin intermediul comunicarii fiecare dintre noi isi
poate exprima nevoile si dorintele si
astfel se pot evita anumite situstii ce pot devenii frustrante. Deci
comunicarea are un rol esential in dezvoltarea armonioasa a personalitatii
individului.
Exista mai multe tipuri de a comunica si anume: comunicarea prin
intermediul limbajului oral, comunicarea prin limbajul gestual , comunicarea
prin intermediul imaginilor. In functie de particularitatile de dezvoltare o
fiecarui copil ,el isi poate insusii unul din sistemele de comunicare
mentionate anterior. Rolul parintilor si a specialistilor este sa descopere ce
tip de comunicare ii este accesibila copilului si sa-l ajute sa se
perfectioneze in utilizarea acseteia.
Daca copilului ii este accesibila comunicarea orala dar intampina
dificultati in achizitionarea acesteia este necesara, alaturi de terapia ABA,
si terapia logopedica.Aceasta
interventie trebuie sa se realizeze timpuriu pentru a evita ulterioarele
decalaje ce pot aparea intre varsta cronologica a copilului si varsta
limbajului.
Activitatea logopedica cupinde exercitii cu caracter general si exercitii
cu caracter specific.
Dintre activitatile cu caracter general amintesc:
Educarea respiratiei si a
echilibrului inspir-expir
- gimnastica generala, corporala
- exercitii respiratorii simple (inspirarea aerului pe nas si expirarea acestuia pe gura, formarea de valuri pe suprafata unei ape prin suflare,aburirea unei oglinzi, suflarea intr-o lumanare aprinsa);
Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
- exercitii speciale pentru muschii obraijlor (miscari de sugere-umflare a obrajilor),
- exercitii speciale pentru muschii limbii (scoaterea ritmica a limbii, stergerea dintilor cu limba , pozitionarea limbii peste buza inferioara/superioara),
- exercitii speciale pentru muschii buzelor (tuguierea buzelor, vibrarea buzelor prin imitarea sforaitului, acoperirea alternativă a unei buze prin cealaltă, framantarea buzelor)
- gimnastica generala, corporala
- exercitii respiratorii simple (inspirarea aerului pe nas si expirarea acestuia pe gura, formarea de valuri pe suprafata unei ape prin suflare,aburirea unei oglinzi, suflarea intr-o lumanare aprinsa);
Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
- exercitii speciale pentru muschii obraijlor (miscari de sugere-umflare a obrajilor),
- exercitii speciale pentru muschii limbii (scoaterea ritmica a limbii, stergerea dintilor cu limba , pozitionarea limbii peste buza inferioara/superioara),
- exercitii speciale pentru muschii buzelor (tuguierea buzelor, vibrarea buzelor prin imitarea sforaitului, acoperirea alternativă a unei buze prin cealaltă, framantarea buzelor)
- exercitii speciale pentru muschii maxilarelor (
clantatinul dintilor,miscarea maxilarului inferior stnga dreapta)
Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
- exercitii de gimnastica (imitarea picaturilor de ploaie, strangere si desfacerea succesiva a pumnului,);
- modelaj (lut sau plastelina);
- pictura, desen;
Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii activitatii de scriere
- insirarea de margele pe un snur, punerea tintelor pe o plansa dupa un anumit model);
- decupari, lipiri pe un contur dat;
Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
- exercitii de gimnastica (imitarea picaturilor de ploaie, strangere si desfacerea succesiva a pumnului,);
- modelaj (lut sau plastelina);
- pictura, desen;
Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii activitatii de scriere
- insirarea de margele pe un snur, punerea tintelor pe o plansa dupa un anumit model);
- decupari, lipiri pe un contur dat;
In ceea ce priveste exercitiile
cu caracter specific acestea variaza in funcie de fiecare problema in parte si
presupune elaborarea unui plan de interventie peronalizat in functie de
particularitatile de dezvoltare ale fiecarui copil .
Spre exemplu daca avem de-a face
cu un sigmatism (adica copilul nu pronunta corect sunetul „S” ) avem de parcurs
urmatorii pasi:
o
se emite izolat sunetul urmarind asezarea
corecta a aparatului fonoarticulator;
o
se lucreaza sunetul in silabe simple si in silabe
repetate;
o
se lucreaza sunetul alaturi de diftongi;
o
se lucreaza
sunetul, in pozitie initiala, in cuvinte monosilabice;
o
se lucreaza sunetul ,in pozitie initiala, in
cuvinte bisilabice;
o
se lucreaza sunetul ,in pozitie initiala, in
cuvinte polisilabice;
o
se lucreaza
sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte monsilabice;
o
se lucreaza
sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte bisilabice;
o
se lucreaza
sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte polisilabice;
o
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in
cuvinte monosilabice;
o
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in
cuvinte bisilabice;
o
se lucreaza sunetul, in pozitie, final in
cuvinte polisilabice;
o
apoi se lucreaza sunetul in propozitii;
o
se lucreaza sunetul cu perechea lui sonora (Z)
In cazul in care este vorba o
nedezvoltare a limbajului la toti pasii prezentati mai sus se adauga si etapa
in care se emit izolat vocalele.
Trebuie sa mentionez ca aceste
etape sunt necesare independent de varsta cronologica a copilului.
Tot in cadrul activitatii
logopedice se urmareste si dezvoltarea abilitatilor de comunicare orala ale
copilului prin activitati de genul
Dezvoltarea vocabularului
activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
- formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent (jocul de tip fazan);
- completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
- gasire de rime;
- povestiri pe diverse teme;
- invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
Este important pentru ca procesul de recuperare sa se realizeze cu succes sa existe o buna colaborare intre logoped-terapeut si parinti. Astfel, interventia logopedica inceputa de logoped trebuie sa fie continuata de terapeutul cu care copilul lucreaza in fiecare zi si sustinuta de parinti acasa.
- formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent (jocul de tip fazan);
- completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
- gasire de rime;
- povestiri pe diverse teme;
- invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
Este important pentru ca procesul de recuperare sa se realizeze cu succes sa existe o buna colaborare intre logoped-terapeut si parinti. Astfel, interventia logopedica inceputa de logoped trebuie sa fie continuata de terapeutul cu care copilul lucreaza in fiecare zi si sustinuta de parinti acasa.
Logoped Ana Burla
Turcanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu