Faceți căutări pe acest blog

duminică, 1 aprilie 2012

In ce consta interventia logopedica in terapia ABA


 In ce consta interventia logopedica in terapia ABA


“Un copil poate oricand sa invete un adult trei lucruri: cum sa fie multumit fara motiv, cum sa nu stea locului niciodata si cum sa cera cu insistenta ceea ce isi doreste” (P. Coeho). La randul nostru avem datoria de a ajuta copilul sa patrunda si sa se adapteze la conditiile si normele vietii sociale. Pentru a putea relationa cu cei din jur  atat adultii cat si copiii au nevoie de un sistem de comunicare . Prin intermediul comunicarii fiecare dintre noi isi poate  exprima nevoile si dorintele si astfel se pot evita anumite situstii ce pot devenii frustrante. Deci comunicarea are un rol esential in dezvoltarea armonioasa a personalitatii individului.
Exista mai multe tipuri de a comunica si anume: comunicarea prin intermediul limbajului oral, comunicarea prin limbajul gestual , comunicarea prin intermediul imaginilor. In functie de particularitatile de dezvoltare o fiecarui copil ,el isi poate insusii unul din sistemele de comunicare mentionate anterior. Rolul parintilor si a specialistilor este sa descopere ce tip de comunicare ii este accesibila copilului si sa-l ajute sa se perfectioneze in utilizarea acseteia.
Daca copilului ii este accesibila comunicarea orala dar intampina dificultati in achizitionarea acesteia este necesara, alaturi de terapia ABA, si  terapia logopedica.Aceasta interventie trebuie sa se realizeze timpuriu pentru a evita ulterioarele decalaje ce pot aparea intre varsta cronologica a copilului si varsta limbajului.
Activitatea logopedica cupinde exercitii cu caracter general si exercitii cu caracter specific.
Dintre activitatile cu caracter general amintesc:
Educarea respiratiei si a echilibrului inspir-expir
- gimnastica generala, corporala
- exercitii respiratorii simple (inspirarea aerului pe nas si expirarea acestuia pe gura, formarea de valuri pe suprafata unei ape prin suflare,aburirea unei oglinzi, suflarea intr-o lumanare aprinsa);
 Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
- exercitii speciale pentru muschii obraijlor (miscari de sugere-umflare a obrajilor),
- exercitii speciale pentru muschii  limbii (scoaterea ritmica a limbii, stergerea dintilor cu limba , pozitionarea limbii peste buza inferioara/superioara),
- exercitii speciale pentru muschii buzelor (tuguierea buzelor, vibrarea buzelor prin imitarea sforaitului, acoperirea alternativă a unei buze prin cealaltă, framantarea buzelor)
- exercitii speciale pentru muschii maxilarelor ( clantatinul dintilor,miscarea maxilarului inferior stnga dreapta)
 Dezvoltarea muschilor fini ai mainii
- exercitii de gimnastica (imitarea picaturilor de ploaie, strangere si desfacerea succesiva a pumnului,);
- modelaj (lut sau plastelina);
- pictura, desen;
 Optimizarea coordonarii oculo-motorii in vederea realizarii activitatii de scriere
- insirarea de margele pe un snur, punerea tintelor pe o plansa dupa un anumit model);
- decupari, lipiri pe un contur dat;
In ceea ce priveste exercitiile cu caracter specific acestea variaza in funcie de fiecare problema in parte si presupune elaborarea unui plan de interventie peronalizat in functie de particularitatile de dezvoltare ale fiecarui copil .
Spre exemplu daca avem de-a face cu un sigmatism (adica copilul nu pronunta corect sunetul „S” ) avem de parcurs urmatorii pasi:
o       se emite izolat sunetul urmarind asezarea corecta a aparatului fonoarticulator;
o       se lucreaza  sunetul in silabe simple si in silabe repetate;
o       se lucreaza sunetul alaturi de diftongi;
o       se  lucreaza sunetul, in pozitie initiala, in cuvinte monosilabice;
o       se lucreaza sunetul ,in pozitie initiala, in cuvinte bisilabice;
o       se lucreaza sunetul ,in pozitie initiala, in cuvinte polisilabice;
o       se  lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte monsilabice;
o       se  lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte bisilabice;
o       se  lucreaza sunetul, in pozitie mediana, in cuvinte polisilabice;
o       se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte monosilabice;
o       se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte bisilabice;
o       se lucreaza sunetul, in pozitie, final in cuvinte polisilabice;
o       apoi se lucreaza sunetul in propozitii;
o       se lucreaza sunetul cu perechea lui sonora (Z)
In cazul in care este vorba o nedezvoltare a limbajului la toti pasii prezentati mai sus se adauga si etapa in care se emit izolat vocalele.
Trebuie sa mentionez ca aceste etape sunt necesare independent de varsta cronologica a copilului.
Tot in cadrul activitatii logopedice se urmareste si dezvoltarea abilitatilor de comunicare orala ale copilului prin activitati de genul
Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv:
- formarea unui cuvant nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvantului precedent (jocul de tip fazan);
- completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped;
- gasire de rime;
- povestiri pe diverse teme;
- invatare de poezii, proverbe, ghicitori;
                    Este important  pentru ca procesul de recuperare sa se realizeze cu succes sa existe o  buna colaborare intre logoped-terapeut si parinti. Astfel, interventia logopedica inceputa de logoped trebuie sa fie continuata de terapeutul cu care copilul lucreaza in fiecare zi si sustinuta de parinti acasa.



Logoped Ana Burla Turcanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu